پاتوق اندیشه ( نقد اجتماعی- ادبی )

پاتوق اندیشه ( نقد اجتماعی- ادبی )

فیزیوتراپیست همایون محمدی
پاتوق اندیشه ( نقد اجتماعی- ادبی )

پاتوق اندیشه ( نقد اجتماعی- ادبی )

فیزیوتراپیست همایون محمدی

سونامی فیشهای حقوقی

سوژه ی داغ این روزهای رسانه ها و فضای گسترده ی مجازی است . فیش های حقوقی به اصطلاح نجومی برخی مدیران بیمه مرکزی ایران را می گویم که در کانون توجه همگان قرار گرفته و بشدت خبر ساز شده اند . اتفاقی نادر و غریب که جای بحث دارد و در شرایط اقتصادی حاکم بر فضای جامعه بدون تردید کام مردم را به معنای واقعی کلمه تلخ کرده است .

اما تلخ تر از خود اتفاق ، برخوردهای جناحی و هدفمند عده ای از فعالان سیاسی کشور است که بجای پرداختن به دلایل ریشه ای آن و مطالبه ی برخوردی جدی و قانونی با این فساد بزرگ دولتی ، آن را مستمسک و دستاویزی برای تخریب جناح رقیب قرار داده و به نوعی می کوشند تا از رهگذر این آبِ گل آلود ، ماهی ها بگیرند . واضح تر اینکه تلاش آشکار و بی پروای عده ای برای انتصاب این فساد بزرگ به دولت جناب آقای روحانی آنگونه که انگار در دولت های پیشین هیچ فساد مشابهی بلکه بدتر - رخ نداده ، دل هر ایرانی غیرتمندی را به درد آورده و بی شک خارج از دایره ی انصاف است .

آیا استفاده ی ابزاری از چنین معضل اقتصادی بی سابقه ای که در واقع باعث تضییع حقوق ملت شده ، خود مصداق بارز کوته بینی و آب به آسیاب دشمن ریختن نیست که هر چه زودتر می بایست به آن پایان داد ؟ و به ظن من ، شاهکار این کوته بینی دشمن شاد کن آنجاست که در طیف حامیان دولت نیز تلاشی عجیب و همه جانبه در جریان است برای انداختن توپ در زمین حریف !... تلاشی برای اینکه وانمود کند فساد مالی دولت پیشین به مراتب بیشتر از اکنون بوده و تنها مختص به این دولت نیست . گویی در باور اینان اثبات وجود فساد در دولت پیشین ، رافع مسئولیتشان خواهد بود و قصور و کوتاهی کنونی آنان را توجیه خواهد کرد !...

و تنها خدا داند و بس که در وادی این همه جدلهای جناحی ، چه فرصتهایی که برای آبادانی مُلک از بین نخواهد رفت و چه هزینه های هنگفتی که از جیب ملت برای آرایش اینگونه دعواهای سیاسی پرداخت نخواهد شد . انگار ملاک و معیار مقبولیت هر اتفاقی در جامعه ی ما ، حمایت از دولت کنونی است و یا تخریب دولت پیشین و بالعکس . و این وسط مواردی چون رضایت خالق منان ، تحقق عدالت اجتماعی و سیانت از حقوق مشخصه ی مردم که به فرموده ی امام راحلمان ( ره ) صاحبان اصلی نظامند ، هیچ محلی از اعراب نداشته و ندارند . آیا با اینگونه برخوردهای تخریبیِ فرصت سوز ، چرخِ رشد و توسعه ی اقتصادی کشور خواهد چرخید تا از چرخش آن معضلات دامنگیر خوفناکی چون بیکاری ، اعتیاد و ... دیگر نچرخند و برای همیشه ی ایام از حرکت باز ایستند ؟

آیا بهتر نیست بجای این همه یکدیگر را مقصر دانستن و پیکان تیر انتقاد را به سمت هم نشانه رفتن ، همفکر و همنوا با هم ضمن شناسایی دلایل ریشه ای چنین تخلفاتی ، سعی در ریشه کن کردن آنها داشته باشیم که زهی افسوس در ادوار مختلف و به اشکال مختلف بروز کرده و همواره دود آن به چشم ملت رفته است و لاغیر؟

و اما پیرامون فیشهای حقوقی فوق الذکر سؤالاتی مطرح است که می بایست متولیان امور شفاف و بی پرده به آنها پاسخ دهند تا افکار عمومی جامعه نسبت به چرایی و چگونگی آنها منور گردد :

1-   اگر به مدد گستردگی و سرعت بالای فضای مجازی به شکلی اتفاقی از این فیشها رونمایی نمی شد ، تا به کی و کجا عده ای دشمنِ دوست نما بسی ناجوانمردانه بر خوانِ بیت المال مسلمین نشسته و به ناحق از آن ارتزاق می کردند ؟

2-   در بیمه مرکزی ایران که چنین فیشهایی با ارقام بالا صادر شده است ، مراکز نظارتی همچون حراست ، بازرسی و ... وجود نداشته که نسبت به آنها معترض شوند و در همان گام نخست مانع شکل گیری چنین تخلفات اقتصادی شرم آوری گردند ؟

3-   صرف نظر از مراکز نظارتی ، چرا واحد کارگزینی بر خلاف قوانین و دستورالعملهای موجود اقدام به صدور چنین احکام سؤال برانگیزی نموده و بدتر اینکه چرا امور مالی بی سؤال و جواب آنها را پرداخت کرده است ؟ آیا با این تفاسیر داشتن این ادعا که مقصر اصلی و شاید علت تامه ی این تخلف بزرگ ، کارگزینی و امور مالی نهاد مربوطه هستند ادعایی به حق نیست ؟

4-   چرا دولت مدعی تدبیر و امید به شکل رسمی اسامی متخلفین این تخلف بزرگ اقتصادی را به ملت خود معرفی نکرد تا ضمن برائت جستن از چنین عمل قبیحی ، در اذهان عمومی جامعه القا کند هنوز بر سر عهد و پیمان خود با مردم ، محکم و استوار پابرجاست و اجازه نخواهد داد کوچکترین حقی از حقوق مشخصه ی آنان ضایع گردد ؟

5-   اخبار غیر رسمی حکایت از برکناری صاحبان فیشهای نجومی دارد . در صورت صحت مطلب آیا تناسبی منطقی بین جرم و کیفر برقرار است ؟ آیا به صرف برکناری آنان می توان مدعی حمایت از حقوق ملت شد ؟ و آیا اساساً چنین برخوردهایی که بیشتر جنبه ی رفع تکلیف دارند ، در ماهیت خود از اثرات بازدارندگی لازم برای پیشگیری از وقوع اتفاقات مشابه برخوردارند ؟

باید از بیانات مقام معظم رهبری ( دامه برکاته ) که بصورت شفاف امر به پیگیری موضوع و برخورد قاطع با بانیان این فساد مالی فرمودند ، نهایت بهره را برد و با برخوردی جدی با عاملان آن مانع بروز تخلفاتی مشابه در آینده ی پیش روی ملت شد . همین و بس .

و این در حالی ست که به گفته ی " زمان خدابخشی " از کارگران معادن شمال کشور که شب گذشته میهمان برنامه ی ماه عسل بود ، کارگران معادن ما در اعماق زمین با به جان خریدن خطرات بالقوه ی فراوان و انجام کارهایی بسیار سخت و طاقت فرسا فقط یک میلیون و دویست هزار تومان حقوق ماهیانه دریافت می کنند . حقوقی که به سختی چرخ زنگار گرفته ی یک زندگی ساده ی ایرانی را می چرخاند ؟

کاش می شد تمام مسئولان ، مدیران ، وزیران و وکلای مردم در خانه ی سبز ملت ، فیش های حقوقی خود را برای تنویر اذهان عموم در ویترین رسانه ها و یا حتی فضای مجازی به نمایش می گذاشتند تا ضمن همراهی با ملت معلوم گردد که تخلفات رخداده در بیمه مرکزی ایران یک اتفاق نادر بوده و هرگز تکرار نخواهد شد .

راستی شما خواننده ی گرامی چقدر حقوق می گیرید ؟

فیش حقوقی تان چقدر ...

اما نه ، مهم نیست فیش حقوقی من و شما و حتی مدیران ارشد کشور مزین به چه مبلغی باشد .

مهم این است که حداقل حقوق دریافتی هموطنان کارگر ما در سال 95 حتی با افزایش 14درصدی چیزی بیشتر از 800 هزار تومان نیست !...

اینطور نیست ؟

15تیرماه 95

نظرات 1 + ارسال نظر
نیلوفر سه‌شنبه 15 تیر 1395 ساعت 10:56 http://maloosak.69.mu

عید را بهانه کنیم تا به همه کسانی که دوستشان داریم سلامی بکنیم...
عید سعید فطر رو پیشاپیش به شما دوست عزیز تبریک میگم... باعث افتخاره به سایت منم سر بزنین
8658

سلام . وقت بخیر
عید بر شما عزیز ارجمند نیز مبارک و میمون باد .
حتما میهمان کلبه ی سبزتان خواهم شد و سعادتی است .
شاد زی و زیاد

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.