پاتوق اندیشه ( نقد اجتماعی- ادبی )

پاتوق اندیشه ( نقد اجتماعی- ادبی )

فیزیوتراپیست همایون محمدی
پاتوق اندیشه ( نقد اجتماعی- ادبی )

پاتوق اندیشه ( نقد اجتماعی- ادبی )

فیزیوتراپیست همایون محمدی

رابین هود های بی تیر وکمان


امروزبی هیچ مقدمه ای میروم سراصل مطلب. چندوقتی است که موضوع پرداخت مبالغی پول درقالب کارتهای هدیه توسط مدیرعامل سابق سازمان تامین اجتماعی دردولت دهم به تعدادی از نمایندگان مجلس، به سوژۀ داغ مطبوعات ورسانه ها تبدیل شده است وهرکس اززاویه دید خود چرایی آنرابه نقد نشسته ومورد تجزیه وتحلیل قرار می دهد.

راستش را بخواهید اصلِ خود این موضوع برای من هیچ جذابیتی ندارد چرا که معتقدم این قسم سوء استفاده های مالی درتمام نفاط جهان ودرهرنظامی اتفاق می افتد واساساً مقوله ای بنام قدرت منهای تهذیب نفس فی نفسه میتواند زمینه ساز لغزش وانحراف آدمی باشد. یقیناً بهمین خاطراست که همواره، تربیت مکمل و به نوعی مقدم برتعلیم بوده وازجایگاه رفیعی برخورداراست. آنچه که درخصوص این خبربه هیچ وجه قابل هضم نیست، اظهارات عجیب اخیریکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که پیش تراز هرچیز، مصداق بار زعذر بدتراز گناه بود و به شدت افکار عمومی جامعه را آزرده ساخت ومکدر نمود.

ایشان درکمال ناباوری اعلام داشتندکه نمایندگان مجلس این پول را بابت کمک به فقرا و مستمندان دریافت کرده اند!... ادعایی که خود را از ارائه هرگونه توضیح بیشتردرخصوص آن بی نیازدانسته، قضاوت دربارۀ صحت وسقمش رابه افکارعمومی جامعه میسپارم که بی شک خود مردم بهترین داورهستند. اما آیا اینگونه اظهارات غیرمسئولانه به منزلۀ توهین مستقیم به شعورملتی نیست که باصداقت تمام، سختیها وتنگناهای بسیاری را پشت سرگذاشته و همه جوره به مسئولین خود اعتماد کرده اند ؟

حتی بافرض صحت این ادعا، آیا سازمان تامین اجتماعی با بیش از20 میلیون بیمه شده واین همه مشکلات ریز ودرشت، اساساً حق انجام چنین بذل و بخشش غیرمتعارفی که هرگزمسبوق به سابقه نیز نبوده را دارد ؟

آیا شایسته ترنبود چنین سازمانی به جای کمک به مستمندان آن هم ازکانال نمایندگان مجلس، به عنوان مثال به فکرشهروندان کرمانشاهی تحت پوشش خود باشدکه علیرغم پرداخت حق بیمه های سنگین،سالهاست از داشتن ضروری ترین دستگاه تشخیصی درحوزۀ درمان یعنی MRIمحرومند وخدا میداندکه از بابت این محرومیت چه هزینه های هنگفتِ ناعادلانه ای که متقبل نمیشوند ؟

ازبحث سازمان گذشته، نمایندگان مجلس که خود وظیفة خطیر قانون گذاری را برعهده دارند وطبعاً میبایست بیشتراز هرکس با زیروبم و روح قانون آشنا بوده و به آن التزام عملی داشته باشند، آیا نمیدانستند که دریافت این گونه وجوه ولو به نیت کمک به مستمندان چون ازمجرایی صورت گرفته که پیش ازآن در بطن قانون پیش بینی ومشخص نشده است، وجاهت قانونی ندارد و مصداق بارز تخلف و قانون شکنی محسوب خواهد شد؟

اگرهرسازمان وارگانی مجازاست به این شکل به فقرا ونیازمندان کمک کند،پس نقش و فلسفة وجودی نهادهای حمایتی همچون کمیته ی امداد و بهزیستی درجامعه چیست ؟

اعتقادراسخ دارم اگرمسلمین به یک دلیل مُحق باشند که خود را اُمت برتر بداند، آن  نیست جز عدالت بی مثال علی(ع) که تا دنیا دنیاست برتارک قلة افتخار آنان وبلکه هرانسان آزاده ای میدرخشد وبلاشک میزان وفصل الخطابی است بی نظیربرای تشخیص وافتراق حق از باطل .

همان عدالتی که مولاعلی(ع) را درمقام خلیفۀ مسلمین برآن داشت تا بر دستان دراز شدة برادر نابینا و صد البته مستمندش عقیل، بسوی بیت المال آنهم نه ازسر زیاده  خواستن، که برای دریافت حقوق قانونی خویش اما یک روز زودتر گدازة داغ بگذارد وبه اندازۀ ارزانی از بیت المال مسلمین را نه حیف ومیل که حتی برای ساعاتی زودتراز موعد مقرر آن جابجا نکند. درجایی که علی(ع) خطاب به حارصان وطماعان زر و زیور دنیا اینگونه فرمودند :حتی اگر بیت المال مسلمین را کابین زنانتان کرده باشید، من آن را باز پس می ستانم ، اینگونه بذل و بخششهای بیمورد آن هم دراین برهة زمانی که مردم شرایط اقتصادی سخت ودشواری را تجربه میکنند، چه معناومفهمومی میتواندداشته باشد؟ براستیکه موضوع کمک مدیرعامل سابق سازمان تامین اجتماعی به مستمندان آن هم از طریق نمایندگان مجلس ، آنقدرخنده دار و به دور از واقعیت جلوه میکند که آدمی بی اختیار یاد داستانهای رابین هود می افتد ، همان که تیروکمان به دست ازاغنیا میگرفت و به فقرا میداد. ظاهراً گوش شیطان کرتعدادی از نمایندگان خانة ملت ما نیز به رابین هود مردم تبدیل شده اند و ما بی خبریم !..

البته رابین هود هایی بدون تیر وکمان !..

نظرات 7 + ارسال نظر
لابیرنت چهارشنبه 25 دی 1392 ساعت 23:39 http://labirant.blogfa.com/

رابین هود بی تیر وکمان امروز ممنوع الخروج شد.

چنین است کردار چرخ درشت....

درود
اونها رابین هود نیستند فقط ادای رابین هود رو درآوردن.
ای کاش زیر چرخ درشت ارابه عدالت له شوند نه ممنوع الخروج !...
شاد باشید.

فرزین طلوعی سه‌شنبه 17 دی 1392 ساعت 10:22 http://sarhadshirvan.blogfa.com/

درود جناب محمدی عزیز
بنده از کرمانج های خراسان هستم.خشنودم که هم زبان و البته هم دلیم.گذرتان به خراسان افتاد. در کلبه ایی درویشی با افتخار میزبان قدومتان خواهم بود.
پیروز باشید

سلام وصد درود جناب آقای طلوعی
اشتباه حقیر را ببخشید. هر چند که اعتقاد راسخ دارم کجایی من وشما مهم نیست ، چرایی وباهم بودنمان ارزشمند است. بگذارید به حساب ضعف اطلاعات جغرافیایی حقیر. سرای پرازصفایتان همیشه آباد و دل چون آیینه ات پراز انوار الهی باد. اگر قابل بودم و عمر مجال بدهد به روی چشم وبه دیده منت. شما نیز ما را قابل بدانید و بر دیدگانمان قدم گذارید.
شاد زی وزیاد.

maryam دوشنبه 16 دی 1392 ساعت 16:59

درود من به وبلاگ فرزانه جان سر زدم گویا ایشان فکر کردند شما بودید . به هر حال فرقی هم نمی کند من و شما نداریم که حرف های خوب را باید شنید
شاد باشید

درود
ببخشید نمیدانستم ، در هر حال ممنون همه خوبی هایتان. من ایشان را اخیرا از طریق همین دنیای مجازی شناخته ام اما نوشته هایش خواندنی و ذوقش دوست داشتنی است . ایشان را لینک کرده ام توصیه میکنم بیشتر از مطالبشان استفاده کنید.
سپاس از شما.

فرزانه دوشنبه 16 دی 1392 ساعت 15:21 http://neghabetarikh.blogfa

سلام بر شما ممنونم از اینهمه لطفتون طاهرا الان پاسخی که در کامنتم گذاشتید شامل حال من نیز شده دگرگونی و دگرگونی...نمیدونم به چی ربطش دهم...مدتی نیستم ولی خواهم امد و حتما شما در شمار دوستان خوبترم قرار خواهید گرفت..فعلا ایامتان سرشار از خوشی

درود.
با عرض پوزش متوجه نشدم چون من کامنتی نگذاشته بودم. اما تا دقایقی دیگر گشتی در دنیای احساس و ذوقتان خواهم زد.
بهر حال سعادت بنده بود . منتظر نظرات خوبتان می مانم . لحظات شیرینتات پراز شادی باد.

maryam دوشنبه 16 دی 1392 ساعت 14:36

درود
اومدم که مطلب چدیدو بخونم دیدم خبری نیست .
شاد باشید
منتظر پست جدیدیم
در پناه اورمزد

سلام بر تو خوب همیشه مهربان که حتی از من هم جلوتری.
به روی چشم . امشب مطلبی را خواهی خواند با نام واحد وسقف دوست داشتن. امیدوار بپسندی.
خدایتان نگهدار باد.

فررین دوشنبه 16 دی 1392 ساعت 10:59

درود جناب محمدی عزیز:
البته هنوز آن نماینده ای که برای حمایت از ایشان در مجلس امضا جمع آوری می کرد در این خصوص و اینکه چقدر مورد لطف ایشان قرار گرفته اند اظهار نظری ننموده اند. خدا کند این کارت ها برای آن چه که گفته اند باشد........

سلام بر شما دوست وبرادر همشهری.
جسارتآ این کارتها وکارتهای مشابه قبل وبعد از آن به هر منظوری که باشد جفایی است در حق ملت صبور ورنج کشیده ما . امید که آخریش باشد. ضمناً من از کوههای بلند مانشت وبانکول ایوان غرب هستم و به نوعی با شما ارجمند عزیز از یک تباریم. پاینده باشید همزبان همشهری...

فرزانه یکشنبه 15 دی 1392 ساعت 13:40 http://neghabetarikh.blogfa.com/

سلام بر شما...خوندنی هستی آقای محمدی..ممنونم از دعوتتون حتما تا عصر میام و پستهای خوبتنون رو میخونم
بازم سپاس

درود ودوصد بدرود
مقدمتان گلباران وخوش آمدید به دنیای پر فراز ونشیب من روز خوش ندیده. البته پستهای من در همند وسوا نیستند. یا همه یا هیچ!...
از شوخی گذشته مایه خرسندی است . در اندک گردشی که در وبلاگتون داشتم ذوقتان را عالی وبا احساس وقلمان را برنده یافتم. سعادت یاری کنه بیشتر از دل نوشته هایتان بهره خواهم برد.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.