پاتوق اندیشه ( نقد اجتماعی- ادبی )

پاتوق اندیشه ( نقد اجتماعی- ادبی )

فیزیوتراپیست همایون محمدی
پاتوق اندیشه ( نقد اجتماعی- ادبی )

پاتوق اندیشه ( نقد اجتماعی- ادبی )

فیزیوتراپیست همایون محمدی

دوست داشتنی به اندازۀ یک بسته چیپس و پفک

یاد دوران کودکیمون بخیر وقتی مورد پرسش این سؤال بزرگترها قرار میگرفتیم که پدر و مادرمون رو چقدر دوست داریم دراوج معصومیت کودکانه خود بی هیچ درنگی میگفتیم : هزار تومان .

تومان واحد دوست داشتنمان بود و هزار سقف آن. اما خدا میدونه که در پس این دوست داشتن عجیب و غریب مان با آن معیارِ سنجشی به غایت خنده دارش، دنیایی ازصفا و دریایی ازمحبت واقعی نهفته بود که خنده را برلبان بزرگترها می نهاد و ما را در آغوش گرم و پُرمهرشان محصور میساخت. 

راستی بچه های ما چقدرما را دوست دارن ؟

واحددوست داشت آنها چیه؟ تومان، دلار، یورو یا پوند ؟

سقف دوست داشتن شان چقدره ؟ هزار، میلیون و یا میلیارد ؟

شما فکر میکنید درهزاره سوم، کودکان دلبند و آینده ساز ما که هویت و بنمایۀ شخصیتی شون بی آنکه شاید خودشون متوجه باشن در معرض هجمۀ ویرانگر اینترنت و دنیای مجازی است، با چه معیاری و تا چه سقفی مجازند محبت وعلاقه خود را به ما ابراز دارند؟ سه هزار میلیارد تومان چطوره ؟ به نظرشما جوابگوی اوج احساسات لطیف و کودکانه آنها نسبت به ما هست ؟ آیا اعلان دوست داشتنی به معیار واندازه ی سه هزارمیلیارد تومان  ازطرف بچه هامون، آنقدر جذبه و کشش داره که بتونه خنده رو لبهای ما بنشونه و باعث بشه که از سرذوق اونها رو در آغوش بکشیم ؟

من که فکر نمیکنم، چون خیلی ثقیل و سنگینه و به لحاظ کلامی آهنگین نیست واصلاً تو دهن نمی چرخه ، درسته که به لحاظ عددی خیلی بیشتر از هزار تومانه، اما هرگز رنگ و بو و بار عاطفی اونو نداره، باور کنید هزار تومان قدیم خودمون یه چیز دیگه س و همچون سخنی که از دل برآمده باشه، لاجرم بر دل هم می نشینه .

افسوس که چقدر دنیا عوض شده، امروزه با هزارتومان فقط میشه یک بسته چیپس یا پفک خرید که تازه بیشتر از نصف جلد بزرگ و ظاهر فریب آن هم خالیه !...

بیچاره بچه های ما حتی اگر هم بخوان، دیگه نمیتونن ما را به اندازه ی هزار تومان دوست داشته باشن ، طفلکی ها خجالت میکشن چون به خوبی میدونن که ارزش پدر و مادراشون خیلی خیلی بیشتر از یه بسته پفک یا چیپس تو خالیه! خداکنه یه روزی فرا برسه باز هم کودکان معصوم ما اینگونه برامون شیرین زبونی کنن : بابایی، مامانی : ما شما رو به اندازۀ هزار تومان دوست داریم.

راستی اگه این اتفاق بیفته و گوش شیطان کر باز هم ما پدر و مادرها چنین ارزشی پیدا کنیم، در آن صورت مثل سابق با هزار تومان چه چیزهایی میشه خرید ؟

چند تا چیپس و پفک ؟ ( البته از  نوع تو پُرش ) 

چند کیلو برنج؟

و یا چند کیلو گوشت ؟

چه گفتی عزیزِدل بابا ؟ گفتی منو چقدر دوست داری ؟ ........ 

نظرات 4 + ارسال نظر
علی محمد محمدی دوشنبه 23 دی 1392 ساعت 12:28 http://ermes-3.blogsky.com

همایون جان
هزار تومان دوس ت دارم ! ( البته هزارتومنی قدیم )
تخفیف هم نمی دم
قیمت همینه یک کلام !

درود.
خیلی زیبا وپراحساس بود.
بدجوری به دلم چسبید . آخه در توتم من نهایت دوست داشتن همینه
تو رو نمیدونم اگه برات تکراری شده اما من ازش خسته نمی شم وباز هم میگم :
شیر مادر حلالت .همین

حسن سه‌شنبه 17 دی 1392 ساعت 18:05 http://www.kasrapt.com

سلام و درود بر همشهری و همکار خودمون وبلاگ بسیار مطالب خوب قشنگی داره مارک کردم که همیشه دنبال کنم
به وب مطب من سر بزنید خوشحال میشم
من به دوستی مثل شما افتخار میکنم

فرزین طلوعی سه‌شنبه 17 دی 1392 ساعت 10:26 http://sarhadshirvan.blogfa.com/

برای سنجش دوست داشتن بچه ها معیاری نیست. در دنیای کودکانه آنان.یک تیله برابر با الماسی گرانبهاست.بچه های امروزی به دلیل تنوع امکانات خودشان هم سردرگمند چه برسد به این که معیاری را برگزینند.مهم آشنا کردن آنان با پشتوانه فرهنگی و تاریخی است که شور بختانه در بین سریال های کره ای و فیلم های هالیوودی رنگ باخته است و اگر غافل شویم فردا با ما بیگانه خواهند بود.
مطلب جالبی است.قلمتان شیوا تر.

سلام .
با شما دوست وبرادر عزیز کاملا موافقم. حقا که نظرتان همچون الماسی درخشنده روح وجانم را جلا بخشید. حق باشماست، متاسفانه هویت گریزی آفتی است که به جان فرزندانمان افتاده و می بایست فرهیختگان جامعه از برای آن و تمام شبیخونهای فرهنگی عصر معاصر چاره ای بیندیشند. در پناه یزدان پاک شاد وتندرست باشید.

احمد دوشنبه 16 دی 1392 ساعت 23:15

سلام،وقت به خیر.خوشحالم که دلنوشته هایتان به دنیای مجازی هم راه پیدا کرده وممنون که قابل دانسته و از من دعوت کردید.مطالب مثل همیشه زیبا و خواندنیه.

درود
ازلطف ومحبت شما بسیار ممنون. بنده که قابل نیستم اما باور کنید محبت عزیزانی چون شما انگیزه وانرژی ام را دوچندان می کند. به قول هنرمندان ما به عشق همین مردم زنده ایم !...
خوش آمدید ومنتظر نظرات خوبتان می مانم. شاد باشید وسلامت

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.