پاتوق اندیشه ( نقد اجتماعی- ادبی )

پاتوق اندیشه ( نقد اجتماعی- ادبی )

فیزیوتراپیست همایون محمدی
پاتوق اندیشه ( نقد اجتماعی- ادبی )

پاتوق اندیشه ( نقد اجتماعی- ادبی )

فیزیوتراپیست همایون محمدی

برای الهام عزیز

 

چندی پیش در وبلاگ یکی از دوستان ( نقدکده - جناب آقای سروش عزیز) مطلبی منتشر شد با عنوان : دین وحیانی است یا بشری که در واقع نقدی بود بر اشتباهات تاریخی و علمی قرآن کریم که توجه حقیر را به خود جلب کرد. شاخصه اصلی این نقد رعایت دایره ادب و احترام بود که به مذاق هر انسان فهیم و آگاه به اصول نقادی می نشست. به عنوان یک مسلمان و بالاخص یک شیعه اعتراف میکنم که در آن مقطع زمانی از دانش لازم برای پاسخگویی منطقی به این نقد ، بهره مند نبودم. لذا کامنتی برای جناب آقای سروش گذاشتم و ضمن تشکر از ایشان گفتم حتما در این زمینه مطالعه خواهم کرد و بعدا پاسخ خواهم داد. اولین کاری که به ذهنم رسید سراغ سید بزرگوار ( طلبه امروزی ) رفتم. روز بعد کامنتی دریافت کردم از جناب آقای اسلام که با مطالبی پیرامون همین موضوع به روزم. در وبلاگ ایشان چهار مقاله خواندم که آنها را بسیار مفید ، ارزشمند ، علمی و منطقی دیدم. لااقل مرا قانع نمودند و با ذوق بسیار ایمان و باور قلبی یافتم که کلام وحی و قرآن کریم عاری از هرگونه خطا و اشتباهی است. به آقای سروش خبر دادم و ماجرا تمام شد. در کمال تعجب دیروز از دوستی ناشناس با نام الهام ( بدون آدرس) کامنتی دریافت کردم که عین همان را تقدیمتان می کنم:

سلام بر سروش عزیز. 
مطلبت را تا پایان و با دقت خواندم. 
بعنوان یک مسلمان و بالاخص یک شیعه ، نقد جانانه ای بر خطاهای تاریخی و علمی قرآن داشته ای که این نشان از شجاعت و آگاهی شما دارد. البته بدان معنا نیست که تمام نقدت وارده و صحیح می باشد . راستش را بخواهید برای نقدتان پاسخی منطقی ندارم ، مرا به فکر فرو بردید تا بیشتر در این زمینه مطالعه وجستجو کنم. چیزی که برایم جالب بود و بابتش به شما تبریک میگویم اینکه در کلامتان هیچ غرض ومنظور خاصی نهفته نبود الا طرحی موضوعاتی که به نوبه خودش هر انسانی میبایست به آنها بیندیشد و تامل کند.
دست مریزاد و مرحبا که نکو نوشته ای برادر خوب من . 
حتما در این زمینه مطالعه خواهم کرد. 
شاد باشید
این نظر شما در وبلاگ یک ملحد بود. واقعا جای تاسف دارید که هنوز خودت وخدای خالق خودتو نشناختی وبا یک مطب ملحدی اینجوری خودتو باختی .مطمئن باش باکارت هم به خدا کفرورزیدی وشک کردی وهم اینکه نتونستی یک ملحد را از دست کفربرهانی تویک انسان خودباخته هستی. 
این کامنت خصوصی است برای تو
 

الهام عزیز...

من از شمایی که اینگونه مرا متهم به خود باختگی کرده اید یک سوال دارم : پاسخ شما به عنوان یک شیعه  به نقد جناب آقای سروش چه بوده و چیست ؟ آیا برای انتقادات محترمانه ایشان که به نوعی در نگاه اول منطقی و موجه جلوه میکنند پاسخی دارید ؟ یا شما هم چون بسیاری از متعصبین مذهبی تنها تکیه گاهتان تقلید کورکورانه از اسلاف و گذشتگانتان است آنهم بی هیچ اطلاعات علمی و محکمه پسندی ؟

به ظن حقیر شما با مقوله ای به نام  بحث علمی و شناخت چهارچوب و اصول اولیه نقد کاملا بیگانه اید که اینگونه شتابزده مرا متهم به خودباختگی و کفر ورزیدن به خالق نموده اید. چه بسا  بر ضمیر وجودتان تعصباتی غیرعقلانی و کاملا عاری از منطق حاکم است. خود شکنید که آیینه شکستن خطاست. اما دو چیز را نیک بدانید :

1-    1- شک لازمه هر ایمانی است، هر چند که من هرگز در صحت و سقم کلام وحی شک نکرده و نخواهم کرد. اما مطالعه کردم و به آن دوست عزیزمان ( که شما ملحدش میخوانید ) با افتخار و به شکل علمی پاسخ دادم ( رجوع شود به کامنتهای بنده در وبلاگ سروش و آقای اسلام که همینجا از ایشان بدلیل آگاهی که به من دادند کمال تشکر و سپاس را دارم ).

2-    2- اعتقاد داشتن به مطلبی، با باور و ایمان به آن فرق میکند. بسیاری از ما مسلمانان به بسیاری از آموزه های دینیمان اعتقاد داریم ولی به مرحله یقین و ایمان نرسیده ایم . به همین خاطر است که در اعمال خود دچار این همه سستی و اهمال میشویم. بکوشید تا از طریق مطالعه و دانش بیشتر اعتقاداتتان به یقین و ایمان برسد تا رستگار شوید.

و اما یک سوال از خود جناب آقای سروش: براستی  برای رهانیده شدن شما از دامان کفر!...  عمل چون من حقیری کارساز تر بوده و هست یا استدلال و تعصبات کلیشه ای این دوست عزیزمان الهام خانم. کدامیک ؟ لطفا با صراحت و بی هیچ معذوراتی پاسخ داده و راهنمایی بفرمایید.

لازم به یادآوری است در وبلاگی دیگر ، معاذ الله مطلبی سراسر توهین آمیز به قرآن منتشر شده بود که بند حقیر در حد وسع و بضاعت اندیشه ام در دو کامنت جداگانه  به آن پاسخی کوبنده داده ام. شمایی که داعیه حفاظت و پاسداشت دین دارید چرا آنجا پاسخگو نبوده و فریاد وا اسلاما سر ندادید؟ برای اطلاع شما و تنویر اذهان بقیه دوستان، عین کامنت خود را در پاسخ به مطلب توهین آمیز آن به قول شما کافر ملحد در زیر میآورم. قضاوت در باره خودباخته بودن یا نبودن من ،  با آنانی که بر خلاف شما منبع قضاوتشان عقلشان است نه احساسات زودگذر قلبی شان : 

مدتی است به نام " نقد" هر چه توهین و تهمت است نثار جامعه مسلمین میکنی وحتی این آخری پا را فراتر نهاده کتاب آسمانی قرآن و خداوند رحمان را آماج حملات کینه توزانه خود قرار داده ای، آنگا دم از احترام میزنی ؟

جامعه مسلمین شاید به گفته شما از قافله پیشرفت کنونی عقب مانده باشند، اما احمق نیستند که فرق بین " نقد " و " اهانت " را نفهمندپیشنهاد میکنم کمی بیشتر در باره اصول و چهارچوب نقد مطالعه بفرمایید.

حرفی نیست شما به اعتقادات و دین ما انتقاددارید، مختارید. اما کجای نتیجه گیری مطلب شما رنگ و بوی نقد را میدهد؟

این که شما خداوند و قرآن را که تمام اعتقاد و باور ماست ، در حد ارازل و اوباش بدانید، نقد است ؟ اما من نوعی به پاسخ جنگی که شما شروع کرده اید،  "کوردل و مغرض " خطابتان کنم (که پیشتر از هر چیز صفت چون شمایی است ) میشود بی احترامی و توهین؟ اگر هدف شما فقط نقد است ، پاسخ نقدتان را در کامنتهای دوست عزیزم " شهروند سبز" بطور جامع و کارشناسانه گرفته اید. پاسخهایی که هر انسان منصف و بی غرضی را قانع و راضی میکند. چرا از پس آن ، نپذیرفتید و همچنان بر موضع خود پافشاری می کنید؟ چرا از پیله واقعی خودت بیرون نمی آیی و در کمال شجاعت اعلام نمیکنی که دلیل این همه عناد و دشمنی ات با دین پیامبر خاتم چیست؟ که اگر اینگونه کنی دیگر نیازی نیست در پشت القابی چون " نقد " و" دگراندیشی" و... پنهان شوی و حرمت آنان را نیز بشکنی .

من ترا به خاطر دین نداریت سرزنش نمی کنم اما برای " آزاده نبودنت " چرا .

باور کن با این راهی که تو در پیش گرفته ای هرگز نتوانی بذر نفاق و جدایی در جامعه مسلمین بیفکنی. چه بسا همانگونه که فرزانه بانو برایتان نوشته اند، آگاهی و همدلی ما را نیز بیشتر نموده ایخدایا ترابه رحمانیتت سوگند، این دوست عزیز ما .....  را به راه راست هدایت بفرما. آمین یا رب العالمین.

دوست خوب من 

دینداری با تعصب کورکورانه و پذیرشهای غیر عقلانی میانه ای ندارد. بکوش بر معلومات خویش بیفزایی تا برای دفاع از دینت مسلح به شمشیری بران به نام علم و استدلال شوی نه تقلید و تعصبی که بن مایه ای جز نا آگاهی ندارد. 

در پناه یزدان موفق باشید. 

 

 

نظرات 6 + ارسال نظر
بانوی شرقی سه‌شنبه 19 فروردین 1393 ساعت 00:55 http://www.shohreshiva3.blogfa.com

درود وصد سلام
با اطمینان خدمتتون عرض کنم این دوست (الهام خانم)اگه در خانواده ای وجامعه ای غیر مسلمان به دنیا اومده بودند و رشد کرده بودند....
مطمئنا همان مذهبی را داشتند که خانواده واطرافیانشون داشتند وباز هم بدون تحقیق غلام حلقه به گوش باورها والقائات همان هایی بودند که نزدشان بزرگ شدند وپرورش یافتند.. مثلا اگه در جامعه ای یهودی بودند حالا یه یهودی اتشین بودند اگه پدرمادرشون مسیحی بودند همین طور
بدون تحقیق وبدون استفاده از عقل استدلال گر هرچه به او می خوراندند همان می شدند..حال که در جامعه ی مسلمان متولد شدند بدون تحقیق مسلمانند وظاهرا یک مسلمان کورکورانه ....
انسانهایی که تا اخر عمرشون از همون باورهای قبل از ده سالگی بدون تحقیق وتفحص تبعیت می کنند تا اخر عمرشون هشت ساله خواهند ماند

سلام وعرض ادب
از لطف شما بانوی گرامی ونظرات صائب و راهگشایتان بسیار ممنون وسپاسگزارم. و براستی که مذهب اینان موروثی است نه تحقیقی.
در مملکتی که اگر واحد پولش را در عدد دویست وپنجاه هزار ضرب کنی با حاصل بدست آمده فقط میتوانی یک کیلو آلوچه ی ترش بخری ، دم زدن از تعصبات مذهبی چندش آور است وبدور از انصاف . ای کاش الهام ها کمی ریاضی بلد بودند ....
ممنون از حضورتون بانو.

ماهان محمدی دوشنبه 18 فروردین 1393 ساعت 13:23 http://roze-zemestani.blogfa.com

هم چنان چشم به چشمان تو دارم ای دوست

گوشه چشمی بنما بر دل زارم ای دوست

هر شبم نقش تو ماه شب چشمان من است

روزها در شب هجرت بشمارم ای دوست

درود.
ممنون ماهان جان.
مثل همیشه شعرهات زیبا و پر از احساس هستند.
پاینده باشی.

ماهان محمدی دوشنبه 18 فروردین 1393 ساعت 13:22 http://roze-zemestani.blogfa.com

گاهی دلم برای گوشهایم می سوزد

طفلکی ها سکوت را هم باید گوش کنند . . .

ای از تو مرا گوش پر ودیده تهی
خوش آنکه زگوش پای بر دیده نهی
تو مردم دیده ای ، نه آویزه گوش
از گوش درآ ، که در دیده بهی

ممنون ماهان عزیز.
شاد باشی

فرزانه یکشنبه 17 فروردین 1393 ساعت 23:05 http://neghabetarikh.blogfa

سلام بر شما
ممنون از
1- علنی کردن کامنتی که از نظر اخلاقی درست نیست مضمونش
2- ما در این دنیای وب گاهی مواجه میشیم با شخصی که در جند چهره ظاهر میشود و این بد و بد است...پس الاهم لزوما نمیتواند الهام باشد
3- اما اگر بنا را هم بر الاهم بودن بذاریم این نوع نگرش احساسی و یک جانبه ایشون جنین پاسخی را میطلبد
4- ایشان روی چه معیار استانداری افراد را به متدین و ملحد تقسیم میکند چه چیزی ملاک هست برای ایمان یک فرد
5- در همین وب من افراد سکولاری را میشناسم که هم در کامنتهای خصوصی و هم عمومی با ادب و تواضع و بدون نوشتن حتی یک کلمه خارج از چارچوب و نیز افرادی که کامنتهای عمومیشون پر از حدیث و ایه ولی در کامنتهای خصوصی عاجزانه تقاضای تلفن و دوستی ...افراد دو رویی که اگر بیگمان الهام پستهای آنها را بخواند فورا طبق اون معیارهای غیز استاندارد خود مارک تدین را بر پیشانیشون حک میکن
6- ببخشید حرف زدم بازم دارم..شایدم نوشتم

درود بانو.
ممنون از حضورتون.
به نکته بسیار ظریفی اشاره فرموده اید. شاید اخلاقا من نبایست کامنت خصوصی ایشون را علنی می کردم . اما از آنجا که تصورات ایشان و معیارشان برای دسته بندی آدمها کاملا غلط است . لذا فکر کردم طرح موضوع میتواند برای آگاهی بخشیدن به چنین شخصیتهایی مفید به فایده باشد. والله هرگز نیتم انتقامجویی نبوده ونیست.
پاینده وشاد باشید بانو.

شکوه یکشنبه 17 فروردین 1393 ساعت 16:54 http://shdl.ir

سلام

بهتره که درباره ی دین و مذهب و اعتقادات با کسی بحث نکنید چونکه دیگری شاید عوض نشه ولی آسیب هاش برای خودمون بمونه.

من خودم متاسفانه چند سال پیش با یکی از این وبلاگ نویس ها همین بحث ها رو داشتم و اینقدر بحث ادامه دار شد که ضربه ی اصلی رو من خوردم و کارم به دکتر و بیمارستان اعصاب رسید و هنوز هم جراحات اون دعوا روی اعصابم هست....

پس به زبان عامیانه تر :
بی خیال!!!

سلام بانو .
با نظر شما کاملا موافقم ومن نیز چون شما تعصبات مذهبی را خیلی کارساز نمیدانم . جامعه مسلمین به وحدت بیشتر نیاز دارند تا اختلاف.
شاد باشید.

maryam یکشنبه 17 فروردین 1393 ساعت 01:58 http://ourmazd.persianblog.ir

درود
خیلی خوبه که آدم از اعتقاداتش دفاغ کنه و شیوه صحیح دفاع کردن همین نقد هم به نظرم هیمنه که شما بیان کردید اما این الهام خانوم ظاهرا با این نوع نقد کردن بیگانه هستند و شما به زیبایی گفتید که تابع تعصبات کورکورانه شدند .
من این برخورد بین شما و آقای سروش رو درست می دونم .
به نظرم هیچ کدوم از ما صلاحیت این رو نداریم که بگیم اعتقاد قلبی افراد در این مورد درسته یا غلط اما می تونیم برای چیزی که فکر می کنیم درسته بجنگیم و ازش دفاع کنیم
شاد باشید

درود وسلام بسیار
ممنون ومتشکر از حضور ونظرات صائبتون.
قطعا همینگونه است که می فرمایید . ما باید یاد بگیریم که سعی نکنیم باورها واعتقادات خود را ( ولو درست وبه حق باشند ) بر دیگران تحمیل نماییم. اما باید از باورهایمان آنگاه که مورد هجمه قرار می گیرند با استدلال ومنطق دفاع کنیم.
در پناه اورمزد شاد وتندرست باشید.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.